Klin Padiatr. 2024 Jul 17. doi: 10.1055/a-2367-9190. Online ahead of print.
ABSTRACT
English Abstract: Abstract Purpose: The most important cause of mortality and morbidity in acute rheumatic fever (ARF) is carditis and rheumatic heart disease (RHD). The aim of this study was to identify markers that may be indicators of chronic inflammation in whole blood analyses in pediatric patients with RHD who regularly received secondary deposilin prophylaxis.
METHODS: In our study, 100 children with ARF aged between 4 and 18 years were followed up in the pediatric cardiology outpatient clinic of the patient group. The control group consisted of 100 healthy children of the same sex and age as the patient group. All children in the patient group regularly received deposilin prophylaxis every 21 days. Our study included many whole blood parameters that are reported in the literature to represent changes in chronic inflammatory diseases. These parameters were CRP, RDW, PDW, MPV and leukocyte subtypes, neutrophil, lymphocyte, monocyte counts and their ratios (neutrophil/lymphocyte, platelet/lymphocyte and monocyte/lymphocyte).
RESULTS: Leukocyte count, lymphocyte count, basophil count, MLR and basophil count were significantly lower in the patient group than in the control group (p: 0.047, p: 0.023, p: 0.006). In addition, eosinophil count and RDW value were significantly higher in the patient group than in the control group (p: 0.043; p: 0.001).
CONCLUSION: In our study, low leukocyte, lymphocyte, basophil, MLR and higher eosinophil counts indicated that RDW could be effectively used as a marker for regular depositilin prophylaxis in pediatric patients with RHD. German Abstract: Zusammenfassung Zweck: Die wichtigste Ursache für Mortalität und Morbidität bei akutem rheumatischem Fieber (ARF) sind Karditis und rheumatische Herzkrankheit (RHD). Ziel dieser Studie war es, Marker zu identifizieren, die bei Vollblutanalysen bei pädiatrischen Patienten mit RHD, die regelmäßig eine sekundäre Deposilin-Prophylaxe erhielten, Indikatoren für chronische Entzündungen sein können.
METHODEN: In unserer Studie wurden 100 Kinder mit ARF im Alter zwischen 4 und 18 Jahren in der pädiatrischen kardiologischen Ambulanz der Patientengruppe nachbeobachtet. Die Kontrollgruppe bestand aus 100 gesunden Kindern desselben Geschlechts und Alters wie die Patientengruppe. Alle Kinder in der Patientengruppe erhielten regelmäßig alle 21 Tage eine Deposilin-Prophylaxe. Unsere Studie umfasste viele Vollblutparameter, von denen in der Literatur berichtet wird, dass sie Veränderungen bei chronischen Entzündungskrankheiten darstellen. Diese Parameter waren CRP, RDW, PDW, MPV und Leukozytensubtypen, Neutrophilen-, Lymphozyten-, Monozytenzahlen und ihre Verhältnisse zueinander (Neutrophilen/Lymphozyten, Thrombozyten/Lymphozyten und Monozyten/Lymphozyten). Ergebnisse: Leukozytenzahl, Lymphozytenzahl, Basophilenzahl, MLR und Basophilenzahl waren in der Patientengruppe signifikant niedriger als in der Kontrollgruppe (p: 0,047, p: 0,023, p: 0,006). Darüber hinaus waren Eosinophilenzahl und RDW-Wert in der Patientengruppe signifikant höher als in der Kontrollgruppe (p: 0,043; p: 0,001). Schlussfolgerung: In unserer Studie wiesen niedrige Leukozyten-, Lymphozyten-, Basophilen-, MLR- und höhere Eosinophilenzahlen darauf hin, dass RDW als Marker für eine regelmäßige Depositilinprophylaxe bei pädiatrischen Patienten mit RHD wirksam eingesetzt werden könnte.
PMID:39019479 | DOI:10.1055/a-2367-9190